Home Akikah Pahala Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa: Amalan Mulia dalam Islam

Pahala Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa: Amalan Mulia dalam Islam

0
Pahala Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa: Amalan Mulia dalam Islam

Dalam Ramadan, keistimewaan bulan yang mulia bukanlah hanya pada ibadah puasa semata-mata. Sepanjang bulan ini kita diberikan peluang untuk memperbaiki diri dan meningkatkan hubungan dengan Allah SWT. Bulan yang dirindukan ini juga memberi kesempatan kepada kita untuk bersedekah dengan memberi makan orang yang berbuka puasa.

Memberi makan orang yang berbuka puasa adalah salah satu amalan yang sangat ditekankan dalam Islam. Dalam hidangan yang disediakan, terdapat pahala yang besar yang dikurniakan.

Selain daripada pahala, amalan ini juga menjadikan umat Islam lebih menjaga hubungan sesama saudara seIslam dan memupuk nilai-nilai murni. Sekecil-kecil sumbangan yang diberikan, pasti akan memberikan manfaat yang besar kepada orang yang memerlukannya. 

Selama Ramadan, sesiapa pun dapat merasai kebahagiaan dan kepuasan hati apabila dapat membantu dan meringankan beban mereka yang kurang bernasib baik. Oleh itu, mari memanfaatkan bulan ini dengan sebaik-baiknya dan jangan lepaskan peluang untuk mendapat pahala yang berlipat ganda dengan memberi makan orang yang berbuka puasa di bulan Ramadan ini.

Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa

Apakah Itu Pahala?

Pahala dalam Islam adalah hadiah dari Allah SWT yang diberikan kepada setiap muslim yang melakukan amalan baik. Namun, tidak semua amalan baik dapat menghasilkan pahala, kerana hal itu bergantung pada niat dan tindakan yang dilakukan. 

Dalam Islam, pahala dapat diperoleh melalui berbagai cara, antaranya: 

  • Ibadah, seperti solat, puasa, zakat, haji, dan lain-lain.
  • Saling membantu dan berbuat baik kepada sesama manusia, seperti sedekah, menolong orang yang memerlukan, dan lain-lain.
  • Melakukan amal yang bermanfaat bagi melindungi alam sekitar, seperti tidak membuang sampah merata-rata, membuang sampah yang terlihat, mengalihkan pokok yang menghalang jalan

Namun, untuk memperoleh pahala, ada beberapa hal yang harus diperhatikan, antaranya:

  • Niat yang ikhlas dan tulus dalam beramal, iaitu bertujuan semata-mata untuk mendapatkan redha Allah SWT.
  • Melakukan amal dengan cara yang betul, sesuai dengan tuntunan syariat Islam.
  • Memperbaiki diri sendiri dan menghindari perbuatan dosa.

Memberi Makan Orang yang Berbuka: Bukan Hanya Sekadar Pahala & Ibadah

Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa

Memberi makan orang yang berbuka merupakan salah satu amalan yang sangat dianjurkan dalam agama Islam. Ibadah ini juga memberikan impak positif kepada insan yang memberi. Amalan ini dapat menguatkan hubungan sesama umat Islam tidak kiralah tanpa melihat darjat seseorang. 

Hadis-hadis tentang keutamaan memberi makan orang berpuasa

Keutamaan memberi makan Orang yang Berbuka Puasa memang sangatlah tinggi di dalam agama Islam. Antaranya:

Daripada Zaid bin Khalid, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

مَن فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِن أَجْرِ الصَّائِمِ شَيئًا

Maksudnya: “Siapa yang member makan orang yang berpuasa maka baginya pahala seumpamanya tanpa sedikitpun kurang pahala orang berpuasa.”

(Riwayat Ahmad, al-Tarmizi dan al-Baihaqi)

Daripada Ummu Ammarah, Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ الصَّائِمِ إِذَا أَكَلَ عِندَهُ لمَ تَزَل تُصَلِّي عَلَيهِ المَلائِكَةُ حَتََى يَفْرُغَ مِن طَعَامِهِ

Maksudnya: “Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila makan bersamanya orang berpuasa yang lain, maka sentiasalah para malaikat mengucap selawat ke atasnya sehingga selesai daripada makannya.”

(Riwayat Ahmad, al-Tarmizi dan al-Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda:

الصَّائِمُ إِذَا أَكَلَتْ عِنْدَهُ المُفَاطِرُ صَلَّتْ عَلَيْهِ الملائِكَةُ

Maksudnya: “Orang yang berpuasa apabila makan di sisinya orang-orang yang berbuka puasa, nescaya para malaikat berselawat ke atasnya.”

(Riwayat al-Tarmizi dan Ibn Majah)

Selain itu, memberi makan orang yang berbuka puasa juga dapat menjadi saranan untuk menyebar kebaikan dan kebahagiaan. Dalam pada kita memberikan makan orang yang berbuka puasa, umat Islam dapat berinteraksi sesama mereka, saling memberi dan menunjukkan rasa empati terhadap mereka yang memerlukan. 

Namun tidak ramai melaksanakan ibadah ini. Antara sebabnya:

Tidak mengetahui keutamaan beramal

Ramai orang yang tidak mengetahui tentang keutamaan dan ganjaran dari beramal baik, termasuk memberi makan orang yang berbuka puasa. 

Kurangnya kesedaran sosial

Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa

Tidak ramai orang yang mempunyai kesedaran sosial yang tinggi. Oleh itu ada yang tidak sedar kemungkinan kewujudan orang yang tidak bernasib berdekatan dengan mereka. Ini sebenarnya agak merugikan kerana sedekah yang terbaik adalah untuk golongan yang terdekat dengan mereka.

Ini sebenarnya amat merugikan kerana fadilat bersedekah sangatlah besar kepada pelakunya.

Firman Allah S.W.T:

وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ

Maksudnya: Dan sekiranya kamu menyembunyikannya (sedekah) dan memberikan sedekah kepada golongan faqir maka itu adalah lebih baik buat kamu serta akan menghapuskan dosa-dosa kamu.

Surah Al-Baqarah (271)

Kekurangan wang atau waktu

Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa

Sememangnya jika dilihat pada zaman sekarang, ramai orang tidak mempunyai waktu yang cukup untuk keluar dan melihat siapakah golongan yang memerlukan malah, sekiranya mempunyai waktu pula, ada yang tidak mempunyai kewangan yang kukuh untuk memberi.

Seharusnya perkara ini tidak menjadi halangan. Pertama sekali, sesuai dengan arus kemodenan, anda kini boleh memberi makan orang berbuka dengan memberikan dana kepada pertubuhan yang dipercayai. Caranya mudah, cuma buat pembayaran online, selebihnya pertubuhan tersebut yang akan mencari golongan yang memerlukan.

Jangan biarkan kekurangan kewangan menutup ruang anda untuk beribadah. Anda juga boleh memberikan sekurang-kurangnya sebiji kurma atau air minuman sudah cukup untuk memperolehi pahala ini. 

Diriwayatkan oleh Salman al-Farisi R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَمَغْفِرَةٌ لِذُنُوبِهِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَيْسَ كُلُّنَا يَجِدُ مَا يُفَطِّرُ الصَّائِمَ قَالَ يُعْطِي اللَّهُ هَذَا الثَّوَابَ مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا عَلَى مَذْقَةِ لَبَنٍ أَوْ تَمْرَةٍ أَوْ شَرْبَةِ مَاءٍ

Maksudnya: Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka dia mendapat ganjaran dibebaskan dari api neraka dan keampunan ke atas dosa-dosanya. Lalu ditanyakan kepada Rasulullah S.A.W: ‘’Wahai Rasulullah, bukanlah kesemua kami ini mampu untuk memberikan sesuatu untuk orang berpuasa berbuka’’. Maka Rasulullah S.A.W menjawab: ‘’Allah memberikan pahala ini kepada sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa dengan susu yang dicampur dengan air, sebiji kurma, atau air minuman’’.

Riwayat Ibn Khuzaimah (1878)

Memberi makan orang yang berbuka puasa bukanlah sekadar sebuah amalan yang harus dilakukan, tetapi juga dapat menjadi saranan untuk memperoleh pahala yang berlipat ganda. Dalam Islam, pahala yang didapat dari melakukan kebaikan tidak hanya diberikan oleh Allah SWT, tetapi juga oleh orang-orang yang diberikan manfaat oleh kebaikan tersebut.

Meskipun terdapat beberapa halangan yang mungkin membuat seseorang enggan atau sukar untuk melaksanakan amalan ini, namun dengan tekad dan usaha yang sungguh-sungguh, halangan tersebut dapat diatasi. 

Memberi Makan Orang yang Berbuka Puasa

Mengetahui keutamaan dan fadilat dari memberi makan orang yang berbuka puasa dapat memotivasi dan menginspirasi kita untuk melaksanakan amalan ini secara rutin dan konsisten.

Dalam rangka memperoleh pahala dan kebahagiaan dari memberikan manfaat bagi sesama, marilah kita terus meningkatkan kualiti dan kuantiti amalan kita, terutama pada bulan suci Ramadan yang penuh berkat ini. 

Semoga Allah SWT sentiasa memberikan kita kemampuan dan kesempatan untuk melaksanakan amalan-amalan yang diredhai-Nya, dan semoga kita selalu menjadi orang-orang yang bermanfaat bagi orang lain. Amin.

______

EZ Qurban

Belum daftar korban?

Jangan lepaskan peluang untuk kita syukuri nikmat Allah yang banyak dengan ibadah korban tahun ini!

Bermula hanya RM350, anda bukan sahaja akan laksanakan tuntutan ibadah korban bersama pelaksana paling dipercayai di Malaysia, malah dagingnya akan diagih pula untuk dimanfaatkan masyarakat Muslim yang memerlukan di 41 buah negara!

Klik butang dibawah untuk maklumat lanjut dan pendaftaran.

BEBAS TOL : 1-800-885-885

FB: https://www.facebook.com/ezqurban

IG: https://www.instagram.com/ezqurban/

Whatsapp: https://kliksini.my/a6Yes

*Tarikh tutup adalah berbeza mengikut jenis korban dan tertakluk kepada perubahan.

______

EZ Qurban

Belum daftar korban?

Jangan lepaskan peluang untuk kita syukuri nikmat Allah yang banyak dengan ibadah korban tahun ini!

Bermula hanya RM350, anda bukan sahaja akan laksanakan tuntutan ibadah korban bersama pelaksana paling dipercayai di Malaysia, malah dagingnya akan diagih pula untuk dimanfaatkan masyarakat Muslim yang memerlukan di 41 buah negara!

Klik butang dibawah untuk maklumat lanjut dan pendaftaran.

BEBAS TOL : 1-800-885-885

FB: https://www.facebook.com/ezqurban

IG: https://www.instagram.com/ezqurban/

Whatsapp: https://kliksini.my/a6Yes

*Tarikh tutup adalah berbeza mengikut jenis korban dan tertakluk kepada perubahan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here