Boleh Ke Non-Muslim Makan Daging Aqiqah?

Acap kali kedengaran, non-muslim tak boleh makan daging aqiqah. Tetapi tahukah anda ada sedikit kelonggaran sekiranya tepat pada situasi?

Artikel ini ada info selanjutnya.

Jika diikutkan ada beberapa khilaf dalam kalangan ulama berkenaan hal ini.

Bukan sahaja tentang daging aqiqah tetapi juga untuk daging korban.

Bagi mazhab al-Syafie, adalah dilarang untuk memberikan daging korban nazar dan korban sunat kepada non-muslim. Tetapi bagi mazhab Hanafi pula membenarkannya.

Untuk kelonggaran yang disebut di atas, menurut Mufti Wilayah Persekutuan, maslahah manusia tanpa mengira agama perlu diambil kira dan dipertimbangkan.

Seperti contoh, jika sekumpulan pendakwah pergi ke perkampungan yang dhaif dan bercampur antara mualaf dan belum masuk Islam, wajar untuk edar daging korban yang dibawa sebagai wasilah untuk mereka supaya berlembut hati untuk menerima Islam.

Non Muslim Makan Daging Aqiqah

Makruh sekiranya menjamu golongan yang belum Islam jika masih terdapat sekumpulan besar golongan fakir miskin yang beragama Islam di sekitar kawasan tersebut.

Harus pula untuk menjamu sebahagian kecil daripada daging aqiqah itu kepada golongan belum Islam jika ia untuk berdakwah.

Tetapi untuk mengelakkan pertelingkahan dalam hukum ini, anda boleh membeli beberapa kilo daging kambing lain di tempat lain khas untuk non-muslim ini.

Sekurang-kurangnya anda tidak ragu-ragu dan masih dapat menjamu mereka.

Harapnya artikel ini memberikan penjelasan tentang non-muslim makan daging aqiqah kepada anda.

Sekian sahaja informasi yang dikongsikan kali ini. Untuk kembali ke blog, boleh klik di sini.

Artikel Berkaitan: Aqiqah Mekah VS Tempat Sendiri: Mana Yang Lebih Afdhal?, Sejarah Pensyariatan Ibadah Aqiqah, 7 Persoalan Yang Sering Ditanya Mengenai Akikah, Majlis Aqiqah Sederhana Yang Mengikut Sunnah, Syarat Aqiqah Anak Lelaki dan Perempuan, Adakah Sah Cukur Rambut Bayi Sebelum Aqiqah?, Aqiqah Ramadan, Ruang Ibadah Untuk Semua, Hukum Korban Dan Akikah Pada Sembelihan Yang Sama, Selawat, Tahnik Dan Cukur Rambut Bayi – Apa Yang Tidak Boleh Dilakukan, Hukum Aqiqah Di Mekah Atau Di Luar Negara

______

EZ Qurban

Belum daftar korban?

Jangan lepaskan peluang untuk kita syukuri nikmat Allah yang banyak dengan ibadah korban tahun ini!

Bermula hanya RM350, anda bukan sahaja akan laksanakan tuntutan ibadah korban bersama pelaksana paling dipercayai di Malaysia, malah dagingnya akan diagih pula untuk dimanfaatkan masyarakat Muslim yang memerlukan di 41 buah negara!

Klik butang dibawah untuk maklumat lanjut dan pendaftaran.

BEBAS TOL : 1-800-885-885

FB: https://www.facebook.com/ezqurban

IG: https://www.instagram.com/ezqurban/

Whatsapp: https://kliksini.my/a6Yes

*Tarikh tutup adalah berbeza mengikut jenis korban dan tertakluk kepada perubahan.

______

Aqiqah Ramadan

Masih belum laksanakan aqiqah anak dan daftar korban tahun ini?

Laksanakannya bersama EZ Qurban. Anda hanya perlu kurang 5 minit untuk mendaftar dan kami akan selesaikan semuanya!

EZ Qurban telah menguruskan lebih 300,000 penyertaan ibadah korban dan aqiqah sejak tahun 2007 dan telah menerima pelbagai pengiktirafan termasuk dari Majlis Dakwah Negara, The BrandLaureate dan The Malaysia Book of Records.

EZ Qurban menyediakan pelbagai pakej pelaksanaan ibadah korban dan aqiqah sama ada di dalam mahupun di luar negara sesuai dengan kemampuan anda.

Pakej aqiqah bermula pada RM299 dan ibadah korban pada RM320 sahaja.

Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran, klik sini sekarang!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

ARTIKEL BERKAITAN