Hukum Potong Kuku & Rambut Jika Berkorban

Sebagai umat Islam, kita diwajibkan untuk menjaga kesucian dan kebersihan diri ketika beribadah. Tetapi bagaimana dengan hukum potong kuku dan rambut saat kita melakukan korban? 

Tarikh terakhir untuk memotong rambut dan kuku bagi mereka yang menyertai korban adalah pada maghrib petang 29 Zulkaedah. Ini bermaksud, bagi mereka yang ingin berkorban, perlu ingat untuk memotong kuku sebelum tarikh tersebut kerana mulai dari 1 Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah tidak dibenarkan lagi untuk memotong kuku.

Hukum Asal Potong Kuku

Hukum potong kuku

Memotong kuku, pada asalnya merupakan fitrah yang dianjurkan dalam Islam.

Rasulullah SAW bersabda:

خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ: الْخِتَانُ، وَالاِسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الإِبْطِ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ

Maksudnya: “Lima perkara daripada fitrah ialah berkhitan, mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai.”

Riwayat al-Bukhari (5550) dan Muslim (257)

Menurut Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, tiada nas hadis sahih yang meneut tentang memotong kuku pada hari tertentu dan kelebihan yang khusus. Tetapi terdapat riwayat dimana para sahabat dan tabi’in menunjukkan mereka mempunyai kebiasaan memotong kuku pada hari Jumaat.

  • Ibnu Umar R.Anhuma biasanya memotong kuku dan merapikan misai pada hari Jumaat. (Lihat al-Sunan Al-Kubra oleh al-Baihaqi, 3/244)
  • Daripada Ibrahim bahawa beliau menceritakan, “Orang ramai memotong kuku mereka pada hari Jumaat.” (Lihat al-Musannaf oleh Ibn Abi Syaibah, 2/65)
  • Muhammad bin Ibrahim al-Taimi (salah seorang tabi’in) berkata, “Sesiapa yang memotong kukunya pada hari Jumaat dan memendekkan misainya maka dia telah menyempurnakan hari Jumaatnya.” (Lihat al-Musannaf oleh Abd al-Razzaq, 3/197)

Hukum Potong Kuku & Rambut Jika Berkorban

Hukum potong kuku

Secara ringkas, bagi yang ingin berkorban, disarankan agar memotong kuku dan rambut sebelum hari penyembelihan korban iaitu dari tarikh 1 Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah. Bagi yang terlupa dan telah memotong kuku dan rambut pada hari tersebut, tidak ada hukuman atau dosa yang berat, namun ia akan menjejaskan keutamaan dalam melakukan ibadah korban.

 Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ كَانَ لَهُ ذِبْحٌ يَذْبَحُهُ فَإِذَا أُهِلَّ هِلَالُ ذِي الْحِجَّةِ، فَلَا يَأْخُذَنَّ مِنْ شَعْرِهِ، وَلَا مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئًا حَتَّى يُضَحِّيَ

Maksudnya: Barangsiapa yang mempunyai binatang korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zulhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai berkorban.

Hadis riwayat Imam Muslim (1977)

Umat Islam digalakkan untuk menjaga kebersihan diri dari sekecil-kecil kuku sehinggalah perapian bulu. Oleh itu, seseorang hendaklah tidak membiarkan kuku melebihi 40 hari.

Hadis daripada Anas bin Malik R.A, kata beliau:

وُقِّتَ لَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَصَّ الشَّارِبِ ، وَتَقْلِيمَ الأَظْفَارِ ، وَحَلْقَ الْعَانَةِ ، وَنَتْفَ الْإِبْطِ ، لاَ يُتْرَكُ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ يَوْمًا

Maksudnya: “Rasulullah SAW memberikan batasan waktu kepada kami untuk memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, dan mencukur bulu kemaluan, agar tidak dibiarkan lebih dari empat puluh hari.”

Riwayat Muslim (520), al-Tirmizi (2759) dan al-Nasa’ie (15)

Mengapakah Kuku atau Rambut Tidak Boleh Dipotong Sekiranya Berkorban?

Hukum potong kuku

Imam Nawawi Rahimahullah telah menyebutkan hikmah di sebalik larangan memotong kuku dan menggunting rambut bagi orang yang ingin melakukan korban. Ini adalah untuk melambangkan pembebasan seluruh anggota badan dari api neraka. 

Terdapat pandangan yang kurang kukuh yang berpendapat bahawa larangan ini bertujuan meniru keadaan Ihram di mana jemaah haji dilarang mencukur rambut, mencukur janggut, memotong kuku, dan beberapa larangan lain.

Namun kuku boleh dipotong sekiranya ia mengganggu kesempurnaan wuduk dan ibadah lain yang wajib.

Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Minhaj Syarh Sahih Muslim menyebutkan bahawa beberapa ulama memahami hadith ini sebagai larangan memotong rambut, mencabut bulu-bulu badan, dan memotong kuku, iaitu pandangan yang dianut oleh Sa’id bin al-Musayyib, Rabi’ah, Ahmad, Daud al-Zahiri, Ishak, dan beberapa ashab Imam al-Shafi’e.

Di sisi lain, Imam al-Shafi’e dan sahabatnya yang lain berpendapat bahawa larangan tersebut hanya dianggap sebagai perkara yang tidak disukai (makruh tanzih) dan bukannya haram.

Apakah itu Makruh Tanzih?

Terdapat dua jenis makruh dalam Islam, iaitu makruh tahrim dan juga makruh tanzih. Makruh tanzih merupakan tindakan yang tidak baik atau melanggar etika, tetapi tidak dianggap dosa jika dilakukan. Contohnya termasuk minum sambil berdiri, mengipas makanan panas, memulai sesuatu dengan kiri, dan mengabaikan amalan yang disarankan.

Mengikut ajaran Islam, setiap ibadah yang dilakukan dengan sepenuh hati dan penuh kesungguhan akan membawa keberkatan dan pahala yang besar. Oleh itu, memperbaiki amalan dan mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya adalah sangat penting dalam memperoleh keberkatan dan keredhaan-Nya.

Sekiranya kita memahami hikmah dan tujuan di sebalik larangan memotong rambut dan kuku semasa berkorban, kita akan lebih mudah mematuhi perintah tersebut dan merasakan keberkatan yang Allah SWT janjikan. Oleh itu, mari kita berusaha untuk memperbaiki amalan kita dan memperdalam pengetahuan kita tentang ajaran Islam agar kita dapat hidup sebagai hamba yang taat dan bertakwa kepada Allah SWT.

Islam mengajar bahawa setiap ibadah yang dilakukan dengan tulus ikhlas dan sepenuh hati akan membawa keberkatan dan ganjaran yang besar. Oleh itu, adalah penting untuk memperbaiki amalan kita dan mematuhi perintah Allah dan ajaran Nabi-Nya untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan-Nya. 

Dengan memahami hikmah dan tujuan di sebalik larangan memotong rambut dan kuku semasa berkorban, kita dapat lebih mudah mengikutinya dan merasai keberkatan yang Allah janjikan. Marilah kita berusaha untuk memperbaiki amalan dan meningkatkan pengetahuan kita tentang Islam, supaya kita dapat hidup sebagai hamba yang taat dan bertakwa kepada Allah SWT.

Artikel Berkaitan: Aqiqah Mekah VS Tempat Sendiri: Mana Yang Lebih Afdhal?, Sejarah Pensyariatan Ibadah Aqiqah, 7 Persoalan Yang Sering Ditanya Mengenai Akikah, Majlis Aqiqah Sederhana Yang Mengikut Sunnah, Syarat Aqiqah Anak Lelaki dan Perempuan, Adakah Sah Cukur Rambut Bayi Sebelum Aqiqah?, Aqiqah Ramadan, Ruang Ibadah Untuk Semua, Hukum Korban Dan Akikah Pada Sembelihan Yang Sama, Selawat, Tahnik Dan Cukur Rambut Bayi – Apa Yang Tidak Boleh Dilakukan, Hukum Aqiqah Di Mekah Atau Di Luar Negara

______

EZ Qurban

Belum daftar korban?

Jangan lepaskan peluang untuk kita syukuri nikmat Allah yang banyak dengan ibadah korban tahun ini!

Bermula hanya RM350, anda bukan sahaja akan laksanakan tuntutan ibadah korban bersama pelaksana paling dipercayai di Malaysia, malah dagingnya akan diagih pula untuk dimanfaatkan masyarakat Muslim yang memerlukan di 41 buah negara!

Klik butang dibawah untuk maklumat lanjut dan pendaftaran.

BEBAS TOL : 1-800-885-885

FB: https://www.facebook.com/ezqurban

IG: https://www.instagram.com/ezqurban/

Whatsapp: https://kliksini.my/a6Yes

*Tarikh tutup adalah berbeza mengikut jenis korban dan tertakluk kepada perubahan.

4 COMMENTS

  1. Pada 1 Zulhijah 1444H saya telah memotong kuku dan pada 4 Zulhijah 1444H saya telah mencukur misai dan memotong sedikit janggut.
    Adakah saya masih boleh melakukan ibadah Qurban?

    Kalau boleh,pahala akan kurang dari yang biasa ker?

    Sebab pada mulanya saya tidak bercadang untuk melakukan Qurban pada tahun ini,tetapi pada pagi tadi selepas gaji dah masuk saya seolah2 terpanggil untuk melakukan ibadah Qurban dengan EZ Qurban.

    Mohon pencerahan.

    • Sah ibadah korbannya dan tetapi mendapat ganjaran pahala meskipun terlewat atau sudah memotong kuku terlebih dahulu sebelum mendaftar korban.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

ARTIKEL BERKAITAN